domenica 27 novembre 2011

The Qur’anic term kalala. Studies in the Arabic language and poetry, hadith, tafsir and fiqh. Notes on the origin of the Islamic law

The Qur’anic term kalala. Studies in the Arabic language and poetry, hadith, tafsir and fiqh. Notes on the origin of the Islamic law
Edinburgh University Press, Edinburgh 2005, 116 pp.

Ampie divergenze esistono circa l’interpretazione del termine coranico kalala. In questa monografia l’autore cerca di far luce su quelle che presumibilmente erano le norme successorie, e la relativa pratica, conformi alla sura coranica 4,12 e 176, e sulla evoluzione dottrinale che si è avuto dopo la morte di Muhammad.

Attraverso l’analisi di un solo termine, kalala, è possibile mettere in rilievo lo sviluppo dottrinale, sulla base di alcune testimonianze presenti sia nella poesia araba
, sia nel testo coranico, sia nelle tradizioni, per giungere poi fino alla elaborazione definitiva delle singole scuole giuridiche.

Per quanto riguarda specificamente la letteratura tradizionistica, il punto di partenza dell’autore è che i hadith erano usati nei vari centri come supporto delle diverse dottrine, derivanti a volte da una diversa interpretazione del testo coranico. Questa ricerca può contribuire al dibattito, tra gli studiosi occidentali, sull’origine della giurisprudenza islamica e il connesso problema degli influssi stranieri sul diritto islamico.

Wide divergences exist concerning the interpretation of the Qur’anic term kalala. In this monograph the author attempts to shed light upon what presumably were the rules concerning the succession and the related practice intended by sura 4:12,176, and also upon the doctrinal changes that happened some time after the Prophet’s death.

Through the examination of a single word, kalala, it is possible to throw light on the doctrinal development beginning from some evidence found in the Arabic poetry, the letter of the Qur’an, the traditionist reports, until the elaboration of each school of law. As far as the hadith literature is concerned, the author’s starting point is that the hadiths were used in different centres as a support of different doctrines based sometimes on a different interpretation of the wording of the Qur’an.

This research might be a contribution to the debate among Western scholars about the origins of the Islamic jurisprudence and the related question of the foreign influence on the Islamic law.


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